2010-03-03
 23:41:11

Innan jag kommer...

Ifall du vill ha foton tagna på ditt djur så rekommenderar jag att du förbereder dig lite innan jag kommer, så att vi kan fota ett djur som är till sin fördel i en lugn miljö.
Beroende på vilken typ av foton du vill ha så är det lite olika förberedelser som behövs.




Generella Förberedelser:
Se till att ha klart för dig vilken typ av bilder du vill ha. Olika bilder kräver olika saker.

Planera innan jag kommer var bilderna ska tas. En lugn bakgrund ger finast bilder. Exempelvis framför en åker, mot himlen, eller mot en enfärgad vägg är bra ställen. Självklart kan man arrangera bakgrunden med t ex ett lakan som hängs upp också. Men ha en plan!

Exempel på hur bakgrunden kan förstöra en i övrigt trevlig bild.. Hade det inte varit hus bakom hade det här varit en bild som vore mer än bara okej, men just på grund av att det är byggnader som stör ögat bakom Grace och Hera, så dras helhetsintrycket ner till ett "okej" betyg, men inte mer. UNDVIK sådana bakgrunder!

 

Exempel på en bakgrund som inte stör motivet. Axa ligger på ett ljust täcke och bakom henne är ett ganska neutralt altangolv. Det tar inte bort uppmärksamheten ifrån henne, särskilt inte som jag förstärkte henne genom att sätta på ett par solglasögon. Man kan dra extra uppmärksamhet till motivet på liknande sätt om man är osäker på om bakgrunden är bra eller inte.




HUNDAR:

Vill du ha en utställningsbild? Då bör du ha tränat på att ställa hunden några gånger, eftersom det absolut finaste kortet är det där man inte behöver ha hunden kopplad och inte heller springa och korrigera den hela tiden, eftersom det är irriterande och resulterar i en grinig hund många gånger.

Att hunden ser välvårdad ut är naturligtvis bra, men du behöver oftast inte bada den. Borsta och ta bort ev rinn i ögon och öron samt ha lite papper tillgängligt om det är en sådan ras som dreglar mycket. Ska du ha en bild där tassarna syns, så är det finast med välklippta klor.

Halsband och koppel får gärna vara matchande om de ska vara med på bilderna, eftersom ögat dras åt avvikande saker per automatik.

Se till att du har med dig en leksak och lite godis när jag kommer, så att du kan få hunden att uppmärksamma dig. Det brukar bli bäst foton då.


Tellus kollar uppmärksamt på sin husse som står på sidan av mig, ibland är det positivt att INTE ha hundens fokus på själva fotografen. Det kan se mer naturligt ut än om den stirrar rakt in i kameran hela tiden.


Ha gärna en medhjälpare som kan hålla i koppel, vissla eller göra annat som behövs.



KATTER:

Eftersom katter är väldigt individuella och speciella djur, som inte alls är lika lydiga som hundar, så är det bra om du i förväg tänker ut vilken typ av bild du vill ha, vilken rekvisita som ska användas, om någon alls, och i förväg vänjer katten eller katterna vid det du vill använda. Annars är risken stor att katten eller katterna inte alls gör som du vill, och att bilderna inte blir bra.

Liksom med hundar så är det bra om pälsen är borstad eller kammad och att djuret är representativt. Vill du ha en bild med en lugn katt så föreslår jag att du leker med den och att den får mat strax innan jag kommer, och vill du ha en aktiv bild så föreslår jag att den har ätit ett par timmar i förväg och sovit lite.

Kattungar är extra svårfotade, eftersom de är barn. De har inte lärt sig att lyssna på annat än instinkter, och kan lika gärna gå emot kameran som att springa ifrån den. Riktigt små kattungar kan vara lätta att fotografera dock, men vänta tills de öppnat ögonen!

Cazzandra har alldeles nyss öppnat ögonen. Tyvärr var detta ett av de första digitala foton jag någonsin tagit, så det är ingen vidare kvalité eftersom det var bara 2 Megapixels upplösning..

 



HÄSTAR:

Se till att hästen är ren
. En skimmel kan behöva "sminkas" lite lätt med potatismjöl om den har urinfläckar. Se till att grimma och grimskaft är hela och rena, samt även annan utrustning som ev ska användas. Det finns inte mycket som så lätt förstör en bild som om man har en grimma som är fransig, skitig eller har avvikande färg jämfört med grimskaft etc.

Se till att hästen står inne när jag kommer oavsett om du vill ha bilder som är fartfyllda eller lugna. En häst som går i hagen kanske inte alls är på humör för fotografering om den gått där ett tag.

Ska du ha en häst som ser naturlig ut eller ska den verka tävlingsklar? Eller ska du kanske ha en bildserie där du dokumenterar hur du tar in hästen, gör i ordning den, sadlar, tränsar, rider, osv? Eller ska du ha någon annan form av bild? Tänk igenom vad du vill ha innan jag kommer, så är det lättast att få det bra! Diskutera gärna med mig vad du vill ha, eftersom en bildserie där jag dokumenterar alla förberedelser och ridning osv tar åtminstone en halv dag i anspråk jämfört med kanske bara en eller ett par timmar för ett porträtt.. Det hjälper mig att planera!

Vill du ha en bild där hästen står uppställd? Då måste du träna den för den uppgiften, annars kommer du att få en bild med er båda på, eftersom många hästar tenderar att gå framåt mot den som håller den. Dessutom behöver du hitta en plats med ett jämnt underlag, så att hästen inte ser sned ut.

Hera, en häst som jag premierade till Diplomsto 2008. Det krävdes många timmars träning innan hon stod såhär!



Se till att ha en medhjälpare tillgänglig när du har planer på att fota hästar. Vill du ha löshoppningsfoton eller bilder där hästen visar gångarter tydligt så behövs troligen någon som driver på den. Vill du ha exteriörbilder behövs kanske hjälp att ställa upp hästen osv.

Jag själv har 25 års hästvana och kan hjälpa till med en del, men huvudsakligen vill jag att allt är klart. Detta för att underlätta för alla inblandade. Sen får man aldrig glömma att hästar är djur med instinkter och sämre och bättre dagar, och vissa dagar så passar det inte alls att fota dem, men om det blir så, då kommer jag gärna tillbaka en annan dag.









KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: